OPIS PREDMETA
Vizualna epistemologija
Program:
Primerjalni študij idej in kultur (3. stopnja)
Modul:Interdisciplinarni študij institucij in družbe 21. stoletja – politike, ekonomije, tehnologije, epistemologije
Koda predmeta: 104
Letnik: Brez letnika
Nosilka in izvajalka:
Red. prof. dr. Jelica Šumič Riha
Asist. dr. Magdalena Germek
ECTS: 6
Obseg: predavanja 60 ur, seminar 30 ur
Vrsta predmeta: splošni izbirni
Jezik: slovenščina, angleščina
Metode poučevanje: predavanja, seminarji
Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti:
Vpis v doktorski študij
Vsebina:
Epistemologija in vizualna epistemologija
- Koncept vednosti od antike do sodobnih epistemologij: zgodovinski pregled in konceptualna opredelitev;
- Umeščenost vizualnega v režimu znanega;
- Lingvistični znak vs. epistemična slika
- Ekphrasis, reprezentacija in prezentacija; »performans prezentacije« (Gottfried Boehm)
- Kognitivna vs. filozofska opredelitev »vizualnega mišljenja«
Vizualna epistemologija umetnostne teorije:
- Umetnost in vednost
- Epistemološko in estetsko
- Ikonografski obrat
- Epistemologija slike ali eksistencialno-fenomenološka izkušnja?;
- Multimediji vizualnega: slika, plakat, fotografija, film;
Znanost v mediju vizualne produkcije
- Znanstvene ilustracije: med dekoracijo, didaktiko in produkcijo novega
- Znanstveno-estetsko ali znanstveno in estetsko?
- Slika in telo: anatomske ilustracije v primežu znanstvenega in kulturnega
- Matematično mišljenje kot vizualno mišljenje?
- Fizikalni makrokozmos v ilustraciji mikrokozmosa
Temeljni literatura in viri:
- Alexander Jeffrey C., Dominik Bartmański, and Bernhard Giesen (eds.). 2012. Iconic Power. Materiality and Meaning in Social Life. New York: Palgrave Macmillan.
- Baigrie, Brian S. 1996. Picturing Knowledge: Historical and Philosophical Problems Concerning the Use of Art in Science, Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press.
- Boehm, Gottfried. 1995. Was ist ein Bild? München: W. Fink.
- Foster, Hal. 1985. Vision and Visuality. Seattle: Bay Press.
- Kemp, Martin. 2000. “Vision and Visualisation in the Illustration of Anatomy and Astronomy from Leonardo to Galileo,” in G. Freeland and A. Corones (eds.), 1543 and All That: Image and Word, Change and Continuity in the Proto-Scientific Revolution. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
- Klinke, Harald (ed.). 2014. Art Theory as Visual Epistemology. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing.
- Jones, Caroline A., Peter Galison (eds.). 2013. Picturing Science Producing Art. London: Routledge.
- O’Malley, C. D., and J. B. de C. M. Saunders, 1950. The illustrations from the works of Andreas Vesalius of Brussels. Cleveland: World Publishing Company.
- Šuvaković, Miško. 2008. Epistemology of Art: Critical Design for Procedures and Platforms of Contemporary Art Education. Belgrade: TkH.
Cilji in kompetence:
- Razvijanje sposobnosti in veščin za interdisciplinarne pristope in metodologije;
- Povezovanje različnih disciplinarnih področja raziskovanja in širjenje osnovne vednosti;
- Kritično premišljevanje teksta, lingvističnega znaka in klasičnega koncepta vednosti;
- Detektiranje in mapiranje ideoloških (rasnih, spolnih in imperialističnih) substratov v vizualno-umetniški in vizualno-znanstveni zgodovini zahodne Evrope;
- Razumevanje temeljnih filozofskih epistemoloških ter fenomenoloških konceptov na področju čutnosti in vizualne percepcije.
Predvideni študijski rezultati:
Skozi analizo ključnih besedil bodo študentke in študentje imeli priložnost izvirnega interdisciplinarnega raziskovanja, ki presega klasično razdelitev na umetnost, humanistične in naravoslovne vede.
Metode poučevanja in učenja:
Oblike dela:
- Frontalna oblika poučevanja
- Delo v manjših skupinah oz. v dvojicah
- Samostojno delo študentov
- e-izobraževanje
Metode (načini) dela:
- Razlaga
- Razgovor/ diskusija/debata
- Delo z besedilom
Načini ocenjevanja:
- Krajši pisni izdelki 20 %
- Daljši pisni izdelki 80 %